Jaarverslag 2022 Toer en Activiteiten Commissie

Wij als toer en activiteiten commissie kijken met veel plezier terug op 2022 waarin we na de moeizame corona jaren eindelijk niet alleen activiteiten organiseren, maar ook konden uitvoeren.

Winterwandeling

Als eerste activiteit hadden we de winterwandeling staan in het mooie Stepelerveld dat deel uitmaakt van Twickel. Vanwege een voorjaarsstorm hebben we de wandeling door bos, zandwegen en tussen weilanden door 2 weken moeten uitstellen tot zondag 6 maart. Echter met een opkomst van een kleine 20 wandelaars was deze tocht geslaagd te noemen. We hadden goede weersomstandigheden en het natafelen bij Het Wapen van Beckum maakte de wandeltocht compleet.

Ergometerwedstrijd

Dan was daar de ergometerwedstrijd op zondag 7 februari. De opkomst was goed en er werd fanatiek gestreden om de eeuwigdurende wisselbekers. Al met al een geslaagd event om te zien waar je conditioneel staat na de winterperiode (en in dit geval ook na de corona periode).

Groninger Marentocht

Eind april vertrokken 12 roeiers van Amycus om in drie boten de Groninger Maren te varen. Het was een prachtige driedaagse tocht, over het Reitdiep naar Zoutkamp, daarna via kleine wateren in Groningen naar Onderdendam en daarna door naar Appingendam. Overnacht werd er in Hotel Landgoed Ekenstein, een landhuis uit 1648 waar de roeiers ’s avonds konden bijkomen en er werd bij gekletst met roeiers van andere verenigingen.

Lunch-Roeien

Op 10 mei hadden we het ontbijt roeien staan. Een altijd gezellig event waarbij er vanuit de dinsdagochtend groep vele enthousiaste deelnemers zijn. Ook dit event ondervond enige hinder, nu niet vanuit de weersvoorspelling maar doordat Rijkswaterstaat het onmogelijk gemaakt had om te ontbijten op de favoriete ontbijtstek bij Ambt-Delden. Met enige creativiteit werd dit event omgedoopt tot lunch-roeien op 9 augustus waarbij er van een heerlijke gezonde lunch genoten werd in onze eigen vertrouwde kantine. Een super creatief alternatief!

Princenhoftocht

Na een bespreking in de ochtend van 24 juni, waarbij het wikken en wegen was i.v.m. de slechte weersvoorspellingen in de avond, hebben we onder het motto bij “twijfel niet inhalen” het midzomer roeien moeten afblazen. Dit viel even zwaar omdat er al een aardige voorbereiding aan vooraf was gegaan.

Wel konden we op 30 juni meedoen aan een toertocht bij roeivereniging De Dragt, de Princenhoftocht. Samen met roeiers van andere verenigingen in Nederland roeiden we via de Hooidamsloot naar de Alde Feanen. In dit prachtige laagveengebied broedt al een aantal jaren achter elkaar de zeearend. We roeiden ongeveer 25 km.

Blauwe Bogentocht

Met vereende krachten wist de toercommissie voldoende plaatsen te bemachtigen voor de tocht die in augustus werd uitgezet door de roeivereniging Isala over de IJssel. Een fiets en roeitocht. De inschrijfgelden waren betaald, alles georganiseerd, helaas, door het lage water ging de tocht niet door. Jammer, maar het draaiboek ligt er dus dit jaar gaan we het weer proberen. Hetzelfde lot was de tocht over de Regge beschoren, ook die kon niet doorgaan door te laag water. Na ampel overleg werd deze vervangen door de Blauwe Bogentocht. Op 30 augustus vertrok er een aantal auto’s vanuit Almelo naar Zwolle om daar afwisselend te roeien en te fietsen over en langs de Vecht naar Dalfsen. Althans dat was de bedoeling. Echter het lage water dreigde ook hier roet in het eten te gooien. Dit keer werd er door de toercommissie besloten voor een alternatief, een iets ingekorte tocht tot aan de Vechterweerdsluis, het was een prachtige tocht en leverde mooie plaatjes op.

Amycus Concert

Op zondag 3 juli mochten de muzikale vrienden van Amycus weer genieten van het jaarlijkse concert dat traditiegetrouw plaats vond in de gastvrije behuizing van de familie René Maarleveld. Verschillende leden van onze vereniging lieten zien en vooral horen dat ze niet alleen vaardig zijn met halen en strijken maar dat ze tevens kundig zijn in het bespelen van een of meerdere instrumenten. Het was prachtig weer bovendien, onder genot van een drankje en hapje konden de toeschouwers die in grote getale kwamen opdagen nog gezellig met elkaar bijkletsen in de mooie tuin.

Spic en Span

De Spic en Span werd met verve ingevuld door de gebouwen en tuin commissie. Met 2 Spic en Span zaterdagen (19 maart 2022 en 14 januari 2023) en actie schoonschip op zaterdag 3 september met gezamenlijke lunch om tijdens de Cottwich regatta goed voor de dag te komen. Ons terrein en gebouwen zien er altijd top uit. Chapeau!

Toertocht naar Laar (D)

Vanwege de werkzaamheden aan het kanaal door Rijkswaterstaat hebben we de Markerichtertocht vervangen door een tocht van Coevorden naar Laar (D). Deze vond plaats op zaterdag 8 oktober. Dit was een prachtige tocht met uitstekende weersomstandigheden en een grote opkomst van 40 leden. We voeren met Amycus boten vanaf havenvereniging Coevorden over het Coevorden-Vechtkanaal naar De Haandrik om vervolgens via de romantische Vecht naar Laar te roeien. De fietsers maakten een avontuurlijke tocht door de Vilsterborg naar Laar. Na een goed verzorgde lunch wisselden de fietsers en roeiers. Na afloop hebben we even kunnen napraten/borrelen in de gezellige kantine van de havenvereniging. Ook het gezamenlijk optuigen en aftuigen van de boten op locatie en bij Amycus gaf veel saamhorigheid.

Winterindoor Training

Op 8 november is de winterindoor training gestart. Een goede manier om in de winter de conditie op peil te houden naast het roeien. Deze training duurt tot 1 maart 2023.

Sinterklaas

Op 12 november hebben we opgetrokken met Almelo Events om Sinterklaas met veel elan in het centrum van Almelo te bezorgen. Wij begeleidden Sinterklaas tot in het centrum. Mooi dat dit weer kon na de corona tijd. Ook binnen Amycus werd er Sinterklaas gevierd middels het uitzwaaien van Sinterklaas op 6 december.

Amsterdam Light Festival

Daarnaast als klap op de vuurpijl was de deelname aan het Amsterdam Light Festival. Op zaterdag 17 (1 tocht) en vrijdag 30 december (2 tochten). De organisatie was weliswaar niet in handen van de toer en activiteiten CIE echter de tocht was uitmuntend. Nu een keer vanuit de grachten Amsterdam en de verlichte kunstobjecten bekijken. Het roeien in de grachten was al een feestje op zich. Leuk en gezellig samenzijn zo tijdens de feestdagen.

Als laatste werd op 31 december het carbid schieten gehouden.

In 2023, het lustrum jaar, hopen wij weer een flink aantal activiteiten te organiseren, denk daarbij aan:

• Winterwandeltocht op 26 februari
  • Toertocht Nieuwe Brug naar Ommen op 22 april
  • Toertocht in Utrecht – Kromme Rijn op 9 mei
  • Lustrumfeest op 24 en 25 juni
  • Deelname aan het haven festival Almelo op 8 en 9 juli
  • Toertocht Fulda-Weser van 24 t/m 27 augustus
  • Toertocht Coevorden – Laar op 14 oktober
  • Markerichtertocht op 4 november

Gedetailleerde aankondiging volgt in Amycaliteiten, Nieuwsbrief en de affiches in de kantine.

Lustrum Amycus 35 jaar

2023 staat in het teken van het zevende lustrum van roeivereniging Amycus. De ALV heeft op 17 november 2022 een lustrumcommissie in het leven geroepen. De commissie doet dit natuurlijk niet alleen, maar vraagt ideeën en medewerking van leden, commissies en bestuur. Nadere informatie volgt. Op voorhand roepen we jullie alvast op om 24 en 25 juni te reserveren in jullie agenda. Zaterdag de 24ste voor het lustrumfeest en zondag de 25ste juni voor de vlootschouw op een bijzondere locatie. Voor meer informatie zie het artikel van de lustrum commissie elders in deze uitgave van Amycaliteiten.

Graag hopen wij opnieuw weer op een grote deelname aan alle activiteiten in dit bijzondere lustrumjaar 2023.

Met een Amycale groet,

De Toer en Activiteiten Commissie