Veiligheidscommissie

De veiligheidscommissie bestaat uit Victor Coopman (voorzitter) Pieter Goldhoorn, Cockij Mulder, Gerard Beukers, Eric Stamsnijder en Wanda Roskam.

De veiligheidscommissie heeft als doel om veilig roeien te bevorderen, en onze leden er op te wijzen wat je er zelf aan kan doen. We houden bijvoorbeeld jaarlijks een veiligheidsavond of -middag. En op deze website en in een klapper op de roeiclub staat informatie over veilig roeien.

Melden van onveilige situaties

Een onveilige situatie gezien of meegemaakt, dan kan je dat melden bij veiligheid@amycus.nl. Vervolgens menen we contact met je op, en spreken de situatie door. Ook als je suggesties hebt voor meer veiligheid, kan je ons mailen.

Als een binnenvaartschip te hard vaart of niet stuurbord wal vaart, kan je dat aan RWS doorgeven. Naam schip en datum/tijd is dan belangrijke informatie voor RWS.  Zie voor meer info het A4 op het publicatiebord bij Amycus.

10 gouden regels Veiligheid

  1. Controleer of er een vaarverbod geldt (wind, mist, vorst, donker) en houd je daaraan;
  2. Controleer de boot voordat je wegvaart (oa. hielstrings, roer);
  3. Wees je bewust van het weer (wind, regen, onweer etc.)
  4. Neem een hoosblik en/of spons mee;
  5. Draag allen felle kleding in de boot (fluorescerend geel/oranje/violet);
  6. Vaar altijd stuurboordwal;
  7. Kijk regelmatig om bij ongestuurd roeien  (1 keer per 5-10  halen, afhankelijk van de omstandigheden) én draag een spiegel;
  8. De stuur is de kapitein, en mederoeiers kijken ook mee, bij onoverzichtelijke en onverwachte omstandigheden;
  9. De beroepsscheepvaart ziet je niet binnen een afstand van 300 meter door de dode hoek. Dus houd stuurboordwal en maak geen onverhoedse koerswijzigingen. Haal geen beroepsvaart in, en geef ruimte en voorrang aan deze schepen; 
  10. Bij de meeste bruggen, wordt het kanaal aanzienlijk smaller.  Anticipeer daarop als er scheepvaart is en/of mederoeiers.

Zie voor meer informatie over veiligheid onderstaande documenten

  1. Invloed van de wind
  2. CTT
  3. Varen doe je samen; meer inzicht in de binnenvaart
Back To Top